Jokainen meistä on varmasti ilahtunut huomatessaan kuinka joissain sovelluksissa on nykyaikana käytetty erilaisia pelillistämisen keinoja. Se ei tee sovelluksen käyttämistä pelkästään normaalia hauskemmaksi, vaan sen myötä sovelluksen pariin haluaa palata yhä useammin.
Nykymaailmassa niin Android- kuin iOS-sovelluksia löytyy jo yli viisi miljoonaa kappaletta kumpaakin, joten sovelluskehittäjillä on ollut kova paikka keksiä keinoja, joilla juuri heidän luomansa sovellus hyppäisi esiin muista.
Saman ongelman parissa kamppailevat tuhannet valmistajat, joiden päätavoite on löytää uusia tapoja, joilla käyttäjä voi olla vuorovaikutuksessa sovelluksen kanssa.
Pelillistämiseen haetaan ideoita mobiilipelaamisesta
Vuonna 2020 Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan mobiilipelit kattoivat yli 72 % kaikesta sovelluskauppojen tuloista. Ne ylittivät ensimmäisen kerran 100 miljardin dollarin rajan kaikissa kaupoissa.
Mobiilipelaaminen on arkipäiväistynyt ympäri maailmaa sekä mobiilipeleihin käytetään enemmän aikaa kuin koskaan aikaisemmin.
Sovellusten pelillistäminen ei kuitenkaan ole uusi juttu. Vuosien ajan kehittäjät ovat käyttäneet sitä hyväkseen monilla eri aloilla aina kuntoilusta opetukseen ja jopa nettikasinot esittelivät omat pelillistämisen keinot eräänlaisena seikkailuteemana muutama vuosi taaksepäin.
Nykyään rahapelaamisesta on tullut kuitenkaan suoraviivaisempaa ja sivustot, kuten Kolikkopelit kasino, ovat keskittyneet monipuolisempaan ja intensiivisempään asiakaskokemukseen. Niiden perustana ovat etenkin reaaliajassa pelattavat live-pelit sekä suuren volatiliteetin kolikkopelit sekä turnaukset.
Juuri kilpailuhenkisyys ja uteliaisuus ovat asioita, jotka ajavat ihmisiä pelien ääreen. Ne ovat myös niitä pelillistämisen elementtejä ja tunteita, joita sovelluskehittäjät pyrkivät herättämään myös ihan tavallisia sovelluksia käytettäessä. Niitä varten sovelluksiin voidaan lisätä esimerkiksi seuraavia erikoistoimintoja:
- pisteiden kerääminen ja pistetaulukko
- erilaisten tunnustusten ansaitseminen
- tasojen nouseminen
- sovelluksen sisältämät erikoisbonukset ja tarjoukset
Pelillistäminen on avustanut etenkin liikunta- ja opetussovelluksia
Monet alat ovat kokeilleet pelillistämistä sovelluksissaan. Kuuluisimmat niistä ovat taatusti ollut kieliä opettava Duolingo-sovellus ja MyFitnessPal-liikuntasovellus. Kummatkin ovat sovelluskauppojen suosituimpien sovellusten kärjessä vielä vuosia niiden ensijulkaisusta lähtien. Vuonna 2013 julkaistulla Duolingolla on esimerkiksi edelleen yli 300 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
Siinä kun Duolingossa ansaitset pisteitä, etenet kartalla ja saavutat uusia tasoja aina kun olet saanut onnistuneesti kielitehtävät päätökseen, MyFitnessPal antaa pisteitä syödyistä kaloreista ja siihen syötettyjen ruokatietojen terveellisyydestä.
FitBit-sovellus taasen on suunniteltu kannustamaan sen käyttäjää liikkumaan enemmän ja analysoimaan nykyistä terveystilaa sovelluksen keräämien tietojen perusteella.
Kaikkia niitä yhdistää kuitenkin se, että ne pyrkivät tekemään tylsiltä kuulostavat askareet viihdyttäviksi. Ihmiset lisäksi haluavat saada tunnustusta tekemistään päivittäisistä askareista, kuten kokkailusta tai lukemisesta.
Lisätty todellisuus voi tehostaa pelillistämistä
Nykyisen 5G-verkon aikana pelillistämiseen voidaan lisätä aivan uudenlaisia keinoja. Tällä hetkellä 5G on saatavilla etenkin suurten kaupunkien läheisyydessä, joten se voi hyödyntää myös siellä sijaitsevia kivijalkakauppoja, jotka etsivät uusia tapoja herättää huomiota sovelluksillaan.
Lisätty todellisuus voidaan valjastaa toimimaan pelin tavoin esimerkiksi fyysisissä kaupoissa, jossa asiakkaat voivat etsiä mobiililaitteensa ruudulta kauppaan piilotettuja alennuskuponkeja tai erikoistarjouksia.
Lisäksi lisätty todellisuus voi toimia henkilökohtaisena stylistina ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden kokeilla vaatteita virtuaalisesti päällään ennen niiden ostoa.
Kyseinen toiminta on jo käytössä joissain liikkeissä ja myös IKEA on ottanut valikoimaansa virtuaalisen IKEA Place -sisustussovelluksen. Sen kautta IKEA:n asiakas voi nähdä, miltä tietyt huonekalut näyttävät omassa kodissa lisäämällä ne mobiililaitteen ruudulla näkyvään huonenäkymään. Yhtä lailla Amazonin AR-sovellus toimii samalla tavalla.
Innovatiivinen ja tehokas keino välittää sanomaa
Pelillistäminen eri aloilla on ollut pinnalla jo lähes kymmenen vuoden ajan. Kiinnostus sitä kohtaan ei ole kuitenkaan vähentynyt, vaan päinvastoin. Sitä pidetään edelleen innovatiivisena ja tehokkaana keinona päästä tavoitteeseen. Hauskan asiointitavan rinnalla pelillistämisen on osoitettu parantavan asiakastyytyväisyyttä ja -lojaalisuutta.