Viimeisen kymmenen vuoden aikana on elämämme ja tapamme muuttuneet radikaalilla tavalla. Siinä missä aiemmin liikuimme sanomalehdestä leikattavien mainos kuponkien kanssa kaupasta toiseen, niin nykyään ostosten teko käy sujuvasti puhelimella vaikka sohvalta käsin tai työmatkalta kotiin.
Shoppailu on kokenut valtavan muutoksen lyhyessä ajassa ja verkossa asioivien määrä kasvaa kovaa tahtia. Mitä ovat niitä markkinointitrendejä millä saadaan kiinnitettyä asiakkaiden huomio nykyään?
Kaikkitietävä Google ja henkilökohtaisia tarjouksia
Kun tarvitsemme jotain, niin ensimmäisenä käännymme lähes poikkeuksetta Googlen puoleen. Käymme läpi aiheeseen liittyvät hakutulokset sekä peilaamme niitä omaan kokemukseen ja mieltymyksiin.
Löytämällä oikeat hakusanat ja sivustot on mahdollisuudet löytää netin syvyydestä itselle parhaat yritykset ja palvelut.
Tämä vaatii kuitenkin taitoa käyttää hakutoimintoa ja etsiä niitä oikeasta paikasta.
Otetaanpa esimerkkinä vaikka nettikasinot. Kuka tahansa löytää perinteiset kasinopelit, mutta kokeneempi pelaaja osaa etsiä suuren volatiliteetin ja suurempien voittojen pelejä, kuten Fire Joker.
Netistä voidaan puhua kaikkien aikojen suurimpana ostoskeskuksena. Sieltä löytyy kaikki mahdollinen ja enemmänkin. Suosikkipaikoiksi muodostuvat ne sivustot ja yritykset, jotka osaavat kohdata asiakkaan ajan mukaisella tavalla.
Sosiaalisen median hyödyntäminen
Nykyään meiltä löytyy tavaraa yli omien tarpeiden ja monet ostamamme asiat ovat jopa turhia. Tästä johtuen yritykset eivät voi enää markkinoida pelkkää tuotetta, vaan se on paljon muutakin. Kuluttajaan pystytään vaikuttamaan kaikkein parhaiten ympärillä olevan tarinan kautta.
Enää sanomalehteen painetulla mainoksella ei ole kovin suurta arvoa. Sosiaalinen media on se väylä, jota kautta saadaan paremmin huomiota. Muiden asiakkaiden rehellinen palaute ja yrittäjän itse ovat tapa kiinnittää huomio ja sillä voidaan vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen parhaiten.
Suuressa suosiossa ovat erilaiset kilpailut ja arvonnat sekä uusia seuraajia tilille saadaan hyvien alennusten, tarjousten tai bonuskoodien avulla. Loistavaa näissä on se, kun mainonta saadaan kohdistettua suoraan oikealla asiakaskunnalle.
Mainosten tuputtaminen saa asiakkaat kaikkoamaan
Markkinointiviestit täyttävät sähköpostin roskalaatikon ja puhelimitse soitetut tarjoukset ovat pääasiassa vain kiusallisia, kun kohteliaisuuden vuoksi kuuntelee loppuun, vaikka tuote tai palvelu ei edes kiinnostaisi.
Suomalaiset ovat luonteeltaan sellaisia, että haluavat löytää itse etsimänsä ja kysyvät apua, jos eivät siinä onnistu. Vaikka olisi vieraalla paikkakunnalla, niin Googlen ja sosiaalisen median avulla on opittu löytämään parhaat mahdolliset vinkit lähes kaikkeen, mitä on etsimässä.
Sosiaalisesta mediasta löytyy ryhmiä, jossa parhaat tarjoukset ja palvelut laitetaan kiertoon. Ne ovat parhaita paikkoja napata parhaat shoppailuvinkit ympäri Suomen. Toisen aito ja rehellinen kokemus yrityksestä tai palveluksesta saa aikaan luottamuksen myös muissa ihmisissä.
Aivan yhtälailla viesti huonoista yrityksistä ja palveluista välittyy toisille, jotta voi välttää näitä paikkoja.
Nopeus ja laadukas asiakaspalvelu on suuressa arvossa
Asiakkaat tekevät aina vain tietoisempia ratkaisuja valinnoissaan, koska tietoa asiasta kuin asiasta on helposti saatavissa Google kautta. Hyvin usein ennen tuotteen hankintaa siitä on kerätty tietoa netin, sosiaalisen median ja ystävien kautta. Tämä kokonaisuus vaikuttaa lopulliseen ratkaisuun ostopäätöksestä.
Oli sitten kiinnostuksen kohde muodissa, autoissa tai missä tahansa palvelussa, niin suurta arvoa annetaan asiantuntevalle ja laadukkaalla asiakaspalvelulle. Kun asiat toimivat moitteetta ja asiakas on tyytyväinen, niin se on parasta mahdollista mainosta yritykselle.
Tärkeää on, että kaikki toimii nopeasti ja vaivattomasti sekä niiden tulee vastata luvattua. Enää pelkkä laadukas tuote itsessään ei ole takuu menestykselle, vaan siihen tarvitaan paljon muutakin. Asiakkaat odottavat hyvää palvelua, nopeaa toimitusta ja muiden ostajien palautetta.